سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در مصیبتها چون آزادگان شکیبایى باید و یا چون نادانان فراموش کردن شاید . [نهج البلاغه]

سیره امام علی
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده:  جمعه 86 آذر 23   ساعت 8:13 عصر

 

   َلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّةُ اِلاّ بِصَلاح ِ الْوُلاةِ، وَ لاتَصْلُحُ الْوُلاةُ اِلاّ

بِاسْتِقامَةِ الرَّعِیَّةِ

 

رعیت اصلاح نشود مگر به صلاح حاکمان، و حاکمان اصلاح

 

 

 نگردند مگر به استقامت رعیت.    (نهج البلاغه خطبه 207)

 

 

آرمانشهر یکی از آرزوهای د یرین بشر است . در آرمانشهر:

 

1-     انسانها با حقوق خود آشنا ، به حق خود قانع و به حقوق یکدیگر

 

 احترام می گذارند

 

2-     حاکمان آزادانه توسط  مردم  و از میان مردم  انتخاب می شوند.

 

 و حقوق آنان نزد مردم محترم است .   

 

3-     حاکمان خود را نه تنها قیم مردم نمی دانند بلکه خدمت گذار مردم

 

 دانسته ، به خواست آنان و تحت نظر آنان عمل می کنند.

 

حال پرسش اساسی که  در اینجا مطرح می شود و تقریبا در طول تاریخ

 

 پر فراز و فرود حیات بشر مطرح بوده این است که این مهم چگونه محقق

 

 می گردد.؟

به باور معتقدان به ادیان آسمانی (از جمله خود این حقیربه عنوان یک مسلمان)

 

 خالق هستی از بدو خلقت انسان تا عصر ختم نبوت در هزارو چهارصدو اندی

 

 سال پیش  افراد فراوانی (بنا به برخی اقوال 124000 پیامبر) را در راستای

 

 نیل به رستگاری(تشکیل آرمانشهر در دوران پیش از مرگ و ورود به

 

 بهشت موعود ) از میان خود انسانها بر گزیده است  که این تلاشها به باور

 

 تشیع  پس از ختم نبوت و قطع ارتباط مستقیم و بی واسطه انسان با خداوند

 

 در قالب امامت به عنوان بهترین پرورش یافتگان مکتب وحی تداوم دارد .

 

 که پیشوای اول شیعیان یگانه راه  رسیدن به رستگا ری یا آرمانشهر را

 

 اصلاح حکومت دانسته که جز با مقاومت ملت میسر نمی گردد.

 

و اما چنانچه ملت با استقامت و تحمل سختیها و پرداخت هزینه های لازم

 

 موفق به اصلاح حاکمیت شد آنگاه به فرموده امام علی(ع):

 

                                 <<.... فَاِذا اَدَّتِ الرَّعِیَّةُ اِلَى الْوالى حَقَّهُ،

وَ اَدَّى الْوالى اِلَیْها حَقَّها، عَزَّ الْحَقُّ بَیْنَهُمْ، وَ قامَتْ مَناهِجُ الدّینِ،

وَ اعْتَدَلَتْ مَعالِمُ الْعَدْلِ، وَ جَرَتْ عَلى اَذْلالِهَا السُّنَنُ، فَصَلَحَ بِذلِکَ

الزَّمانُ، وَ طُمِعَ فى بَقاءِ الدَّوْلَةِ، وَ یَئِسَتْ مَطامِعُ الاَْعْداءِ…..>>

 

(پس زمانى که رعیت حقّ والى را ادا کرد،

 

و والى هم حقّ رعیت را رعایت نمود، حق میان ایشان ارجمند گردد،

 

 و راههاى دین برپا شود،

 

و نشانه هاى عدالت اعتدال گیرد، و سنّت ها در مجراى خود روان شود،

 

 و زمان آراستهو شایسته گردد، و به دوام دولت امید رود، و مطامع

 

 دشمنان به یأس مبدّل گردد.)

 


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مطالب وبلاگ
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
21191 :مجموع بازدیدها
0 :بازدید امروز
4 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
سیره امام علی

لوگوی خودم
سیره امام علی
صفحات اختصاصی
فهرست موضوعی نوشته ها
امام علی[25] .
بایگانی نوشته ها
زندگینامه حضرت علی
عبادت علی (ع)
سفر درونی
دعا درمانی
علی
ولادت و حسب و نسب
تربیت اولیه آن حضرت
على علیه السلام هنگام بعثت
نقش على علیه السلام در هجرت
خدمات نظامى على علیه السلام
غزوه أحزاب یا خندق
فتح مکه
نص بر امامت آن حضرت
رحلت پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم
غوغاى سقیفه
خلافت ابوبکر
شوراى شش نفرى عمر
نیازمندى خلفاء بوجود على علیه السلام
علل قتل عثمان
انتخاب بخلافت
جنگ جمل
جنگ صفین
معاویه کیست؟
حکمیت و نتایج آن
جنگ نهروان
شهادت على علیه السلام
پرتوى از سیره و سیماى امیرالمؤمنین على(علیه السلام
ستقامت ملت یگانه راه اصلاح حاکمیت
حقوق حیوانات در حکومت امام علی (ع)
اشتراک