سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و این کار را نکند، به او خیانت کرده است . [امام صادق علیه السلام]

سیره امام علی
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده:  جمعه 86 آذر 23   ساعت 2:49 عصر

 

الا بذکرالله تطمئن القلوب

همانا با ذکر خدا دل­ها آرام می­گیرند

 در سال‏هاى اخیر مراکز تحقیقاتى مهمى در جهان تأسیس شده که دستور کار آنها بررسى ارتباط بین مذهب و سلامتى است ­و تاکنون صدها مطالعه در این زمینه انجام شده که نتایج همه این بررسى‏ها بر یک امر واحد اشاره مى‏کند و آن این است که  «میزان‏ ابتلاء به بیماری­ها و مرگ در افراد با ایمان کمتر از سایرین است و لذا این افراد سلامتى جسمى، روانى و اجتماعى و همچنین، طول عمر و رضایت بیشترى از زندگى دارند.» محققین مذکور به این نتیجه رسیده‏اند که اصول مشترکى در دستورات مذهبى ادیان عمده جهان از جمله اسلام وجود دارد که از سلامتى پیروان آن‏ها محافظت مى‏کند.

این اصول مشترک ریشه در معنویت ادیان دارد. معنویت  عبارت از اعتقاد به خداوند و یا قدرت برتر است. در طب معنوی تلاش می­شود از طرق مختلفی قدرت دفاع بیمار و اعتماد به نفس او را افزوده و به کنار آمدن او با مشکلات و بیماریهای مزمن کمک نمایند. یکی از این عوامل دعا می­باشد. همان ذکر الله. ذکر نام­های خداوند که به معنی باخبر ساختن، خبر گرفتن و توجه کردن ارادی ذهن هوشیار و خود آگاه از آن چیزی که در ناخود آگاه آدمی وجود دارد باعث رفع ابهامات شده و آرامش و اطمینان جایگزین آن  ابهامات می­گردد .

دعا بر قراری ارتباط با کمال مطلق است، هر چند ممکن است این کمال مطلق نامهای مختلفی داشته باشد. دعا گفت و گویی دو طرفه میان خداوند و بنده اوست. دعا اعلام یک ­نیاز به موجودی بی­نیاز، قدرتمند و بخشنده است.

دعا درمانی، از ماقبل تاریخ سابقه داشته و نوعی  شفابخشی باستانى است که با متوجه کردن ذهن و قلب به سوى ذات پروردگار انجام مى‏شود.

باید دانست دعا درمانی یک روش جایگزین نیست بلکه مکمل سایر درمانهاست که اخیراً جزو اصلی­ترین تحقیقات علمی قرارگرفته است.

تحقیقات‌ نشان‌ می‌­دهد دعا خواندن‌ و ذکر گفتن‌ فشار خون‌ را پایین‌ می‌­آورد، ضربان‌ قلب‌ را آرام‌ می­­کند و از بیماری­های‌ مرتبط با سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ پیشگیری‌ می‌­کند. بیماری‌هایی‌ همچون‌ دیابت‌، بسیاری‌ از بیماریهای‌ پوست‌ و مو، برخی‌ از بیماری‌­های‌ کلیوی‌ و ریوی‌ و برخی‌ بیماری‌­های‌ عفونی‌ به‌ شدت‌ تحت‌ تاثیر سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ هستند که‌ دعا درمانی‌ از تعداد موارد و شدت‌ این‌ نوع‌ بیماری‌­ها در بدن‌ ما می‌­کاهد. ‌دعا حتی‌ می‌­تواند در جراحی‌­ها، به‌ بهبودی‌ زودتر بیماران‌ و کاهش‌ مقدار آنتی‌ بیوتیک‌ مورد نیاز پس‌ از عمل‌ منجر شود.

همچنین‌ در پزشکی‌ مدرن‌ امروز در تحقیقات‌ متعدد ثابت‌ شده‌ است‌ دعا در درمان‌ بیماران‌ اعصاب‌ و روان‌ و همچنین‌ پیشگیری‌ از این‌ بیماری‌­ها که‌ در عصر حاضر شیوع‌ زیادی‌ یافته‌ است‌ تاثیر به‌ سزایی‌ دارد.

*        دکتر رندولف بایرد در بیمارستان عمومی شهر سان فرانسیسکو تحقیق جالبی انجام داده است. وی 393 بیمار را که در بخش مراقبت­های قلبی بیمارستان بستری بوده­اند در دو گروه قرار داد. در یک گروه به طور مرتب توسط افرادی خاص به عنوان دعا کننده، دعا می­شد و برای گروه دوم هیچگونه دعایی انجام نمی شد. هر دو گروه درمانهای دارویی را به صورت مشابه دریافت می­کردند و از نظر سن، جنس، میزان ابتلا به بیماری انسداد شرایین قلبی و... یکسان بودند.. ده ماه بعد نتایج شگفت انگیزی به دست آمد. بیمارانی که برایشان دعا شده بود 5 برابر کمتر از بیماران دعا نشده به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کرده بودند. 2.5 برابر کمتر از بیماران دعا نشده دچار انسداد عروق قلب شده بودند و میزان ایست قلبی در بیماران دعا شده کمتر بود.

*        دکتر دتلولینک استاد روان شناسی عصبی در دانشگاه بن آلمان و متخصص اختلالات و بی نظمی درخواب معتقد است که به وسیله دعا و نیایش قبل از خواب افراد مبتلا به کابوسهای مستمر شبانه می­توانند کنترل خواب خود را دردست گرفته و کابوس تلخ خود را به رویای شیرین مبدل کنند. به گفته دکتر لینک خواندن منظم دعا قبل از خواب می­تواند از طریق زدودن افکار پلید و ناپاک از ذهن به رهایی افرادی که از کابوسهای وحشتناک رنج می­برند، کمک بزرگی بکند. به گفته این دانشمند آلمانی، شماری از بیماران مستاصل وی با استفاده از این روش دعا درمانی موفق شده­اند تا سلامتی نسبی و خواب راحت خود را مجددا بازیابند.

*        ویلیام جیمیز معنقد است، آدمی در تلاش های خود ذخیره و انرژی روانی خود را از دست می­دهد و تنها منبعی که می­تواند آن انرژی را جبران نماید، اتصال به قدرت لایزال الهی است و این اتصال حاصل نمی­گردد، مگر با دعا و مناجات.

*        دکتر هوبرت بنسون نیز در کنفرانس ارزش­های درمانی دعا اعلام کرد:  دعا خواندن مغز را بکار می­اندازد، عوارض ایدز را کاهش می­دهد، از فشار خون می­کاهد، نازایی را درمان می­کند. ....تکرار دعاها باعث کاهش میزان تنفس و فعالیت موجی مغز می­شود و گاهی چنان قدرت درمانی دارد که نیاز به عمل جراحی یا درمان پر هزینه دارویی را از بین می برد.

*        یک دانشمند ژاپنی، به نام دکتر ماسارو اموتو با تحقیقی که به‌ وسیله فیزیک کوانتومی انجام داده است، دست‌آوردهای خارق‌العاده‌ای در مورد نیروهای فکر و اندیشه، الفاظ و کلمات، احساسات، دعا، و انواع صداها پیش روی ما گذاشته که شعور ذاتی و هشیاری اشیای پیرامونمان را ثابت می‌کند را بدست آورده است.

طبق این کشفیات، نه‌ تنها ما می‌توانیم خیلی از مشکلاتمان را از طریق این نیروها، به ‌خصوص نیروهای معنوی و الهی، برطرف کنیم؛ بلکه می‌توانیم بر دیگران و محیط پیرامونمان اثر گذاشته و زندگیمان را بهتر و شیرین‌تر کنیم.

*        الکسیس کارلفیزیولوژیست مشهور در این باره می‌گوید: «دعا و نماز قوی‌ترین نیرویی است که انسان‌ها می‌توانند ایجاد کنند؛‌ نیرویی است که چون قوة‌ جاذبة‌ زمین،‌ وجود حقیقی دارد. از راه دعا، بشر می‌کوشد نیروی محدود خود را با متوسّل شدن به منبع نامحدودی چون خدا افزایش دهد. هنگام دعا،‌ خود را به قوّة محرکة پایان ناپذیری که تمام کائنات را به هم پیوسته است،‌ متصل می‌کند و از او قدرت می­گیرد. آثار دعا و نیایش در فعالیت‌های مغزی انسان یک نوع شکفتگی و انبساط باطنی و گاه قهرمانی و دلاوری را تحریک می‌کند . »

 دعا درمانی‌ برای‌ مسلمانان‌ بسیار قابل‌ لمس‌­تر است‌ چون‌ در آموزه‌­های‌ دینی آنان‌ به‌ توسل‌ و توکل‌ الهی‌ تاکید بسیاری شده و دعا  منبع بزرگی از آرامش و اطمینان می باشد. اما محققان‌ غربی‌ که‌ به‌ دوری‌ مردم‌ در غرب‌ از دعا و معنویت‌ واقفند به‌ تازگی‌ به‌ تحقیق‌ در این‌ باره‌ علاقمند شده‌اند و قصدشان معرفی انواع معنویت درمانی است.  

تهیه و تدوین  : یگانه

منبع : اینترنت  

 

انتظار

افتاده ام به شوق شرربار انتظار

شاید به چنگ آورم، اسرار انتظار

از فرط شرم، کرده عرق، فقر باورم

بهبودی است مژده بیمار انتظار

باغ غزل به هرزه نگه ره نمی دهد

نجم صفاست مطلع دیدار انتظار

مشاطه پیش روی تو خجلت نصیب شد

زیور عزیز گشته ز رخسار انتظار

شستِ بریده آیت بُهت نگاه بود

نادیده گشته ایم، خریدار انتظار

با صد چراغ خفته نبیند جمال یار

شب گشته، نور دیده بیدار انتظار

با درهم نیاز خریدار ناز شو

راهت مباد ورنه به بازار انتظار

خورشید را ز جهل مشو طالب ثبوت

ای خوش نشین سایه دیوار انتظار!

بر جوهر اصالت او شک کنم که زد

نقش حرامخانه انکار انتظار

دارد نماز عشق وضویی زجنس دل

رعد ولایت است و بارش رگبار انتظار

   علی امیر احمدی

 

نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مطالب وبلاگ
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
21127 :مجموع بازدیدها
1 :بازدید امروز
0 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
سیره امام علی

لوگوی خودم
سیره امام علی
صفحات اختصاصی
فهرست موضوعی نوشته ها
امام علی[25] .
بایگانی نوشته ها
زندگینامه حضرت علی
عبادت علی (ع)
سفر درونی
دعا درمانی
علی
ولادت و حسب و نسب
تربیت اولیه آن حضرت
على علیه السلام هنگام بعثت
نقش على علیه السلام در هجرت
خدمات نظامى على علیه السلام
غزوه أحزاب یا خندق
فتح مکه
نص بر امامت آن حضرت
رحلت پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم
غوغاى سقیفه
خلافت ابوبکر
شوراى شش نفرى عمر
نیازمندى خلفاء بوجود على علیه السلام
علل قتل عثمان
انتخاب بخلافت
جنگ جمل
جنگ صفین
معاویه کیست؟
حکمیت و نتایج آن
جنگ نهروان
شهادت على علیه السلام
پرتوى از سیره و سیماى امیرالمؤمنین على(علیه السلام
ستقامت ملت یگانه راه اصلاح حاکمیت
حقوق حیوانات در حکومت امام علی (ع)
اشتراک